SAR's van China - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Jesper Vos - WaarBenJij.nu SAR's van China - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Jesper Vos - WaarBenJij.nu

SAR's van China

Door: jesperdevos

Blijf op de hoogte en volg Jesper

26 Januari 2012 | Hong Kong, Hong Kong

Vanuit het warme Zuid-Afrika ben ik met behulp van een Cathay Pacific vlucht naar het koudere en peperdure Hong Kong verhuisd.

In het prille begin van mijn reisplannen was het niet de bedoeling om deze SAR (Special Administrative Region) van China aan te doen. Het bleek echter dat dit de goedkoopste manier was om vanuit Afrika in India te komen, een mooie gelegenheid om het vliegveld voor vijf dagen te verlaten en deze wereldstad te ontdekken.

Het was gelukkig niet al te moeilijk om van het vliegveld in de drukke binnenstad te komen. De airport express nummer 21A bracht me in de wijk Kowloon. Volgens insiders is de beste ervaring in Kowloon je rug er naar toe keren en naar de indrukwekkende Skyline van Hong Kong Island te kijken. In deze enigzins creepy wijk kon ik echter de goedkoopste (nog steeds stervensdure) kamer vinden.
Ze kijken in Hong Kong op de kamerregelementen blijkbaar niet zo krap (anders dan ze gewend zijn), de "kamer" die ik aangeboden kreeg kostte me evenveel als het 5-sterrenhotel waar ik in Egypte in verbleef. In Sharm-el-Sjeikh betekende dit dat ik 3 super zachte bedden en een eigen badkamer had, inclusief een groot zwembad en ontbijt. Nu moest ik het met een kamer van 2,5 vierkante meter doen, een bed waar ze beter een plank -i.p.v. een matras- op de beddenbodem hadden kunnen leggen omdat dat waaschijnlijk zachter was geweest. En een douche die ik deelde met zeven andere, een douche die ik in eerste instantie niet eens kon vinden, totdat iemand me attendeerde op de boiler met doucheslang die in een hoekje boven de wc verstopt waren.
Onderweg van de zesde verdieping naar de begane grond nog een hoop rode vlekken gezien waarvan ik nog steeds niet zeker ben of het roestwater of bloedvlekken waren.
Al met al één grote rotzooi, maar ik hoef er alleen maar te slapen, wat het allemaal een stuk dragelijker maakt.

Nadat ik m'n spullen in de kamer heb weten te duwen gelijk Kowloon ingedoken, meer specifiek Tsim Sha Tsui (vrij vertaald "scherpe, zanderige punt") wat het touristengebied van de stad is. Volgepakt met winkels, barren en restaurants, daarnaast kan je op de straat alles kopen wat je nodig heb. Om de aantal stappen werd ik aangesproken of ik een maatpak of Rolex wilde kopen en alsof ze het weten dat ik Nederlands ben, "hashies".

De stad was de eerste dagen super bewolkt wat er voor zorgde dat de wolkenkrabbers deels onzichtbaar waren en dat ik de opdracht voor Anne-Marieke enkele dagen uit moest stellen.

Ik had de tip gekregen om de Felix bar te bezoeken, wat zich op 10 minuten van het "hotel" bevind. De bar is om de 28e verdieping van het Peninsula hotel, wat het meest luxe hotel van de stad is, en geeft -ondanks de bewolking- een prachtig uitzicht op de Victoria Haven. Omdat het budget maar 1 bier toeliet wou ik er al weer snel vandoor gaan. De serveerster vertelde me dat ik voordat ik wegging eerst naar de wc moest gaan, na dit enigzins vreemde advies opgevolgd te hebben begreep ik waarom. De urinoirs staan nog geen halve meter voor verdiepingshoge en kamerbreede ramen wat een bezoek zeker de moeite waard maakt.

De volgende dag stonden andere gedeelten van de stad op te planning, met de Star Ferry voor nog geen 30 eurocent naar het Hong Kong Eiland, het gedeelte van de stad wat in de reisgidsen en op TV te zien is. Híér gebeurd alles, de meeste duurdere hotels, kroegen, restaurants en winkelcentra bevinden zich aan de meest noordelijke kant van dit eiland, Hong Kong Central.
Na een aantal uren in Central en de omliggende wijken te hebben rondsgestruind het pad van de Victoria tram naar boven gevolgd. Ik had bewust de keuze gemaakt om naar boven te lopen omdat het nog steeds bewolkt was, waardoor er vanaf de Victoria Peak waarschijnlijk weinig van de stad te zien zou zijn. Onderweg een aantal geweldige vergezichten gezien, maar het pad belandde al snel in wolken, waardoor er slechts af en toe een glimp van de stad te zien was, zonde.

Omdat ik niet continue in de stad wou zijn, maar ook één van de omringende kleinere eilanden wou verkennen heb ik de volgende morgen de boot naar Cheung Chau gepakt. Dit eiland was ooit een toevluchtsoord voor piraten en is net iets groter dan twee vierkante kilometer. Volgens de Lonely Planet een perfecte locatie om in één dag te bezoeken.
De belangrijkste inkomstenbron van de 30.000 inwoners is toerisme en visserij, dit is goed te zien in de haven waar de boot aankomt. De haven is afgeladen met vissersboten, waar het levendige vissersbestaan op de boulevard verder gaat. De visrestaurants zijn letterlijk tegen elkaar aangeplakt met af en toe een marktstal, waar de vis nog vrolijk rondzwemt in nog geen tien centimeter water.
In het "binnenland" zijn verschillende kleurrijke tempels te vinden, waarvan de meeste ter ere zijn van de beschermgod voor de visserij. Daarnaast zijn er oude straten waar het traditionele Chinese leven vele malen duidelijker te zien is dan in de grote stad.
Het wandelpad leidde verder naar het rustigere gedeelte van het eiland waar vele begraafplaatsen te vinden zijn. De graven staan veelal naar de zee gekeerd wat de doden "Expeditie Robbinson-achtige" vergezichten geeft. Het kan bijna niet anders dan dat je hier wel móét rusten in vrede, tenzij iemand die in de golfplaten hutten op de begraafplaats woont teveel herrie maakt.

Tegen zonsondergang weer teruggekeerd naar Hong Kong waar de lichtshow geweldig zou moeten zijn. Toen ik om zeven uur 's avonds aankwam bleek dat de bewolking eindelijk weggetrokken was wat me eindelijk gelegenheid gaf om de opdracht uit te voeren. Omdat ik de lichtshow, die een uur later begon niet wou missen (en achteraf mijn inziens nogal tegenviel), stond ik veel later dan de bedoeling was eindelijk wederom aan de voet van de Victoria Peak. Deze keer heb ik me omhoog laten brengen door de Peaktram, die al sinds 1888 onder een hoek van 45 graden naar boven moet zien te klauteren. En ondanks deze bizarre prestatie nog nooit een ongeluk heeft gekend.

Boven op de Peak wordt meteen duidelijk waarom de bouwgrond hier behoord tot de duurste plekken ter wereld. Wat een ongelofelijk uitzicht. Het is moeilijk onder woorden te brengen, en ik ben heel benieuwd of een foto dit duidelijk kan maken aangezien deze doorgaans meer zegt dan 1000 woorden. De mensen die er geweest zijn kunnen ongetwijfeld beamen dat de locatie uitermate geschikt is voor een perfect uitzicht op deze wereldstad. Vooral op de plek +/- tien meter onder de hoofdingang van de Peaktower, die bereikt kan worden door het wandelpad wat naar de top volgt af te dalen, heerst er totale stilte.
De opdracht die ik van Anne-Marieke uit moest voeren was de volgende; "Beklim de Victoria Peak en laat een foto van je maken terwijl jij hier onderste boven staat met de stad op de achtergrond". De fotograven die ik gevonden had bleken echter geen held te zijn in het stilhouden van een fototoestel, de beste van de 20 plaatjes is hieronder te vinden.

Mijn één-na-laatste volledige dag in deze regio ging het alarm alweer vroeg af, ik had uit betrouwbare bronnen vernomen dat een dagtrip naar Macau erg de moeite waard was. Macau is net als Hong Kong een SAR van China, met z'n eigen muntsoort en vlag. Ondanks dat het enigzins bij hetzelfde land hoort en maar een uur varen van HK ligt moet er wel een grenscontrole gepasseerd worden. Het land wat gecoloniseerd is door de Portugezen is het dichstbevolkte land ter wereld en dankzij het verleden lijkt het in sommige opzichten veel op Lissabon.
Ik heb een paar uur rondgestruind over het zuidelijke schiereiland om de vele kerken en kathedralen te bezoeken die hier destijds gebouwd zijn. Deze gebouwen zijn echter niet de hoofd publiekstrekker van dit mini land.
Macau is namelijk het enige gedeelte van China waar gokken legaal is, wat tot gevolg heeft dat vele Chinezen de grens doorgaans passeren om hun geluk te beproeven in een van de futuristische mega casino's. Uiteraard kon ik het niet weerstaan om het verlies in Zuid-Afrika goed proberen te maken, ik was ten slotte in het Las-Vegas van Azië.

Een aantal uren later de boot teruggepakt naar Hong Kong (onder sponsering van het Grand Lisboa Casino). Bij aankomst in de stad merkte ik op dat er op de bovenste verdieping van het hoogste gebouw van de stad verschillende kleuren licht branden, na wat navraagwerk bleek dat er een aantal maanden geleden een nieuwe bar geopend was. Ozone (nee, niet vernoemd naar die Romeense band) is de hoogste bar ter wereld, de bar bevindt zich op de 118e verdieping en is onderdeel van het Ritz Carlton hotel wat in de bovenste zestien verdiepingen van deze honderden meters hoge toren gevestigd zit.
Het uitzicht vanuit de Ozone is eerlijk gezegd nog spectaculairder dan vanaf the Peak, en in verhouding maar een paar Euro duurder dan het uitzicht vanaf de andere zijde te bekijken. Daar komt nog bovenop dat dit alles onder het genot gaat van een ijskoude rakker, cashewnoten en heerlijke terraswarmers.

De laatste dag in Cental doorgebracht in de Zoological & Botanical Gardens die wereldberoemd schijnen te zijn door het grote aantal bedreigde plant- en diersoorten die hier gehouden en gefokt worden. Zeker een aanrader voor degene die van plan zijn dit land te bezoeken. Er liep/ vloog een groot assortiment van bizarre beesten rond, die ik nog nooit van m'n hele leven ergens anders gespot heb. Beetje jammer dat ik er ongeveer doorheen moest rennen omdat ik bijtijds de bus naar het vliegveld moest halen.

In de enigzins korte periode in deze stad zijn er een aantal dingen die erg op vallen;

* Het is nogal vreemd dat je weinig dikke mensen ziet op straat, een krop sla is namelijk duurder dan een extra value menu bij de MC Donalds.

* Ik word helemaal gek van mensen die Chinees praten en heb het idee dat iedereen me voor de gek houdt. Afrikaans en Arabisch klinkt in ieder geval nog alsof de mensen het ergens over hebben.

* Er lopen hier een hoop blanke mannen rond die blijkbaar een laatste toevlucht bij Aziatische vrouwen hebben gezocht.

* Omdat wij Europeanen de Aziatische namen niet uit kunnen spreken hebben de mensen die in hotels/ barren werken allemaal een "normale" zelf uitgekozen naam. Kitty, Lola, Dolly en Pamela zijn maar slechts een paar voorbeelden die ik voorbij heb zien flitsen.

* Het is erg makkelijk om de stad en omgeving te bekijken, aangezien ik gemiddeld meer dan een kop groter ben dan de rest van de mensen die er rond loopt.

Vanaf Hong Kong vlieg in naar New Delhi in India en naar wat ik gehoord heb, betekend dit drie weken zonder enige vorm van luxe. M'n oom Kees die hier in 1987 is geweest heeft me een zware taak op de schouders gelegd.

@ Rik, was wel echt tof man, dat springen. Had je ook dat gevoel dat je benen uit die banden gleden toen je stilhing?

@ Fianca, Wessel, Annemieke, Kees en Marieke, tnx voor de reacties.

@ Anne-Marieke, dank je voor de specifieke omschrijving van de opdracht wat me nog meer kopzorgen opleverde. Een foto -MET DE STAD OP DE ACHTERGROND-, had je dat laatste stuk niet weg kunnen laten ;).

@ Moeder en Piet, nogmaals gefeliciteerd met jullie verjaardag. De datum is onder andere de reden waarom ik met winst uit Macau weg ben gegaan. Het is alweer een paar dagen geleden, maar neem een kijkje op jullie mail en volg de link naar hetgeen wij voor jullie hebben achtergelaten.

@ Oom Teus & Tante Co, het springen was inderdaad heel gaaf, Sander en Evelien hebben het ook gedaan vorige week. Ik wou het eerst ook in Macau/ Hong Kong doen, hier was het van een toren af, maar was in een saaie omgeving en veel te duur, dus heb ik het hier maar geskipt.

@ Laura, ik heb inderdaad dat filmpje van die vrouw bij de Victoria Falls nog niet gezien, heb er wel een hoop over gehoord. Parachute springen wou ik in Dubai doen, maar dat viel ver buiten het budget, staat nu voor Australië op de planning.

@ Willeke, inderdaad het was 12 uur vliegen, dus ik heb vast een hoop prachtige landen overgeslagen, het is keuzes maken hè.

@ Mirjan, hehe inderdaad, ligt nog een heel stukkie zuiderlijker waar jij zat, gelukkig waren bij mij de temperaturen aangenamer ;). Ik heb maar 1 keer iets van Hello Kitty gezien, had verwacht dat dat inderdaad veel gekker was.

@ Jacob en Marianne, tof dat jullie me ook volgen, Sander en Evelien inmiddels alweer terug in Nederland, wat na ik heb gerepen ook een hele gave vakantie was.

@ Bas, hehe, ik heb het in Hong Kong goed proberen te maken door elke MC Donals of Subway die ik tegenkwam uit te proberen. De Mac is hier om de paar 100 meter te vinden, dus dat zit wel weer goed.

@ Nelly, dat van Jurre herriner ik me ook nog als de dag van gisteren, gelukkig klapte ik niet met m'n buik op het water ;).

@ Jelle, ik kreeg het advies dat 50/50 op zwart/ rood niet heel slim was ^^. Over die zomervakantie ben ik nog hard na aan t denken, ben bang dat mijn financiële situatie dat niet toelaat. En als ik door de toelatingstest kom voor school kan ik zeker niet mee.

@ Cora en Geralda, héél veel succes met het afstuderen, en ik ga jullie zeker volgen

@ Iedereen die m'n blog leest, tof dat jullie me volgen op dit bizarre avontuur. Inmiddels alweer een tijd in India, maar daar lezen jullie over een week of 1 1/2 meer over.

Joy Gin Jesper

• 26 Januari 2012 - 08:34

Willeke:

Hey Jesper, het was weer prachtig allemaal. Helemaal verrassend het Amsterdam op Macau! Het flitste door me heen, nu al weer terug?
    Wat een enorme stad is Hong Kong. Dat besef je steeds weer wanneer je foto's ziet.
    Veel plezier in India, lijkt me ook een fantastische ervaring.

• 26 Januari 2012 - 09:17

Renee:

Jep,

super verhaal weer. Ik zit hier achter mijn pc, terwijl het buiten regent, jouw verhaal te lezen. Kortom: JALOERS!!!!!!!
    Geniet ervan! Time flies when you are having fun!
    Hoe gaat het met je budget? Hou je het nog een beetje vol, of wordt je missie in India; een bank overvallen...
    Geniet! X

• 26 Januari 2012 - 09:55

Annemarieke:

Ha broertje,
    Mooi daar in Hong Kong vooral het uitzicht uit die hoge bar!!
    Have fun in India!

Xx

• 26 Januari 2012 - 11:40

Tuyp:

GEWELDIG! I love China. Grappig he van die namen, zo hoorden wij van een jongen die zichzelf Katy noemde omdat hij dat zo`n mooie naam vond. Heel veel reisplezier jesper!
    Groeten

• 26 Januari 2012 - 13:42

Mirjan:

Hey Jepster,
    Mooie omschrijving wederom van deze wereldstad!!
    Wel grappig; ik denk dat je van de skyline van Rotterdam net zo onder de indruk zou zijn als Am en ik een aantal jaren geleden!! Goed dat je kan genieten van de stad maar zeker dat je ook een kijkje neemt buiten the city centre om te zien hoe het echte leven is!!
    Gave foto's en je opdracht mag je beschouwen als geslaagd;)
    Ik ben heel erg benieuwd wat je van India vind!!
    1 tip doe je skydive niet in Oz maar in NZ!! Betere vergezichten en goedkoper!! Waarschijnlijk word je rond Queenstown nogmaals uit gedaagd voor een bungy... Maar dat duurt nog even!!
    Lieve Jep blijf heerlijk genieten!
    Knuf uit Pucon/Chili

• 26 Januari 2012 - 16:38

Jan (ex Buurman):

Hey Jesper,
    Fantastische verhalen en foto's iedere keer weer.
    Veel verhalen en foto's komen bekend voor;)
    Maar vanaf nu gaan wij je extra goed in de gaten houden, op zoek naar tips voor onze volgende bestemming.
    Geniet er van!
    Groetjes,
    Gera en jan

• 26 Januari 2012 - 22:22

Ome Kees (K'hoeke):

Hi Jesper,

Weer een bijzondere stad, we reizen met je mee........
    op naar India......

gr
    Kees

• 27 Januari 2012 - 08:22

Wessel:

Ha maatje,

Je hebt er weer een boeiend verhaal van weten te breien. En zo te lezen doe je meer dan
    Alle biersoorten van de wereld proeven. Gave foto's ook trouwens! Leuk om weer te lezen hoe het met je gaat en wat je allemaal meemaakt.

Wel klote van die Chinezen dat ze daar niet zo krap kijken. Krijg je wel kloepoek bij of lolly vool de kindelen als je iets besteld daar? Ik denk aan je als ik bij de afhaal Chinees aan de
    Kerkstoep ben!

1 ding is zeker als je over een tijd terug bent zorg ik dat er een
    Lekker inheems koude Heineken uit de tap van de Fam. Van buren voor je klaarstaat!

Geniet ervan!

• 29 Januari 2012 - 21:13

Rik De Graaf:

hee de vis,
    maargoed dat je geen last hebt van hoogtevrees zo te zien,, wat een gebouwen joh!!!
    ik vind het elke keer weer supergaaf om te lezen dat je van de ene bizarre beleving in de andere valt..
    geniet ervan maatje.!!!

• 30 Januari 2012 - 21:00

Cora:

Ha buurjochie! Super leuk dat je ons gaat volgen en thanx voor je succes wens! Dat gaat vast en zeker goed komen! :) Over 48 uur is het avontuur begonnen, dan zitten we zo`n 30 graden warmer en duizenden kilometers verder dan het Achterland! Yeah! X!

• 01 Februari 2012 - 12:02

Angelique & Frank:

Hey Jesper,
    Heb eigenlijk niet veel meer te zeggen als: HEERLIJK om je verhalen te lezen!!
    Groetjes, Liek & Frank

• 05 Februari 2012 - 08:58

Careline Klesser:

Hoi Jesper,

Wat een verhalen man! Voor de berg opwandelen (Victoria Peak) draai jij je hand toch niet om? 't Is wel wat anders dan Sierre-Zinal! Grappig dat je aan de andere kant van de wereld ook een stukje Nederland ziet (Amsterdam in Macau). Blijf genieten, veel plezier en de groeten uit IJmuiden, ook van de oudjes daar.

• 05 Februari 2012 - 19:11

Carl:

Ziet er weer te gek(!!) uit Jesper.
    Je hebt goed voor elkaar man.

• 09 Februari 2012 - 21:27

Teus & CO:

Het is weer tof wat je weer beleeft en gezien hebt.
    Voor je weer thuis ben kan het een heel boekwerk zijn.
    Morgen 10 februari gaan de jongens een rondje Kinderdijk.
    Elfstedentocht is af geblazen.
    Nou het beste jong////.