Incredible India - Reisverslag uit Bombay, India van Jesper Vos - WaarBenJij.nu Incredible India - Reisverslag uit Bombay, India van Jesper Vos - WaarBenJij.nu

Incredible India

Door: jesperdevos

Blijf op de hoogte en volg Jesper

10 Februari 2012 | India, Bombay

Vele mensen zeggen dat je pas een waardig reiziger bent als je in India heb rondgereisd. Dit omdat het er allemaal nogal bizar aan toe schijnt te gaan in dit ongelooflijke land. Ik dacht dat het allemaal niet heel veel gekker kon dan Egypte, echter, na drie weken India blijkt dat Egypte peanuts is.

Bij aankomst in New Delhi, de hoofdstad, met 12,8 miljoen inwoners leek het allemaal nog wel mee te vallen. De grenscontrole ging vlekkenloos, de bagage lag lekker snel op de band en geld pinnen was geen enkel probleem (de eerste keer stond ik met 1000 rupies in m'n hand (€ 15), nog ff wennen aan de zoveelste valuta ;)).
Zelfs het metrostation naar de binnenstad was makkelijk te vinden, heerlijk rustig, schoon en luxe. Aangekomen bij het New Delhi Metro Station in het midden van de stad gemakkelijk de uitgang kunnen vinden. En toen..., toen werd ik geconfronteerd met het meest chaotische tafereel wat ik ooit van mn leven had gezien.

De tien minuten die het kostte om vanaf het station naar de Main Bazaar te gaan bestonden uit enorme verbazingen, 5 cent afdingen op de rickshaw (Tuc-tuc) die € 0,60 vroeg, drie bijna-dood-ervaringen en ten slotte nog veel meer verbazing.

Als je houdt van chaotisch verkeer, mensen die hun behoefte doen tegen alles wat niet omvalt als je het aanraakt, kinderen die om de haverklap met opgehouden handen naar je toekomen, andere kinderen die met groepen van 30 op je afrennen om je hand vast te houden. Mensen die gevraagd of ongevraagd met je op de foto willen/ gaan, gigantisch vieze straten, koeien, honden en geiten die het verkeer beheersen en een hoop getuter is dit het perfecte land voor je!!

Omdat ik niet meer met de rickshaws durfde heb ik besloten om de stad eerst maar lopend te gaan verkennen. Dit bleek na een paar minuten nog vele malen gevaarlijker, straten oversteken is gewoonweg suïcide. Zelfs al had ik weer een Indiër gevonden die ik aan z'n zij kon volgen, kostte het nog héél veel moeite om alle bereiders van fietsen, tuc-tuc's, fiets-rickshaws, vrachtwagens, auto's, kruiwagens, brommers, motoren, tractoren en alle dieren mis te houden. Daarnaast bedacht ik me dat zo'n klein ventje al die voertuigen ook niet heel veel af zou kunnen remmen en heb ik het er maar weer op gewaagd om in een Tuc-Tuc te springen.

Met de Duitse Sarah, die ik bij de MC Donalds ontmoet heb, heb ik de rest van de dag een huwelijk gefaked, wat vele irritante vragen vermeed en een hoop hylarische huwelijksverhalen opleverde. Als pas getrouwd koppel zijn we de rickshaw ingedoken en hebben op de levensgevaarlijke maar supergoedkope manier vele hoogtepunten van de stad Delhi gezien.


Als eerste stond de klassieker Delhi, Agra, Jaipur op de planning. Een tocht die bij reizigers zo geliefd is dat die zelfs een naam heeft gekregen, The Golden Triangle.

Agra is misschien wel de beroemste plaats van India. De naam van de stad zal niet iedereen wat zeggen, maar het gebouw wat hier staat heeft al op de covers van vele tijdschriften geschitterd. De Taj Mahal wordt onder andere omschreven als; "A teardrop on the cheek of eternity" en "The embodiment of all pure things", terwijl de opdrachtgever Emperor Shah Jahan zei; "It makes the sun and the moon shed tears from their eyes".
Meer dan 2,5 miljoen mensen komen jaarlijks kijken naar wat velen zien als het mooiste gebouw ooit. Volgens fabels heeft de opdrachtgever de handen van alle medewerkers af laten hakken zodat ze nooit meer zoiets moois zouden creëren, andere zeggen dat hij zelfs hun ogen uit heeft laten steken.
De Taj Mahal is een graftombe voor de derde vrouw van de Emperor, Mumtaz Mahal. Terwijl zij hun 14de kind ter wereld bracht overleed ze. Uiteindelijk overleefde slechts 6 van de 14 kinderen het, waaronder de jongste zoon. Deze vermoorde zijn drie oudere broers, zodat hij als eerste in aanmerking kwam voor de macht. Toen hij zijn vader van de troon stootte, sloot hij hem op in het Agra Fort. Hier kon hij de rest van zijn dagen slechts vanuit zijn cel van zijn magnifieke bouwwerk genieten.
Een gerucht gaat dat de maker aan de andere kant van de rivier een negatieve Taj Mahal wilde laten maken, één van zwart marmer. Wat helaas verkomen werd door zijn zoon.

In Agra heb ik gelijk de opdracht uitgevoerd die oom Kees voor me genoteerd heeft. Kees z'n omschrijving was als volgt; "Op alle foto's van de Taj Mahal staan altijd mensen, eigenlijk zonde van dat mooie symetrische plaatje. Zorg dat je er bent met zonsopgang, en maak een foto van de Taj ZONDER MENSEN!".
Eigenlijk zou ik de datum en tijd er op moeten afdrukken, dit vond ik echter zonde van de foto, daarom heb ik dat niet gedaan. Er zijn genoeg getuigen (mensen die me voor gek verklaarde) dat ik op 22 januari om vijf uur 's ochtends naast m'n bed stond.
Veel te vroeg bleek later omdat het terrein pas om zeven uur opengesteld word voor publiek. Om zeven uur, toen de poort eindelijk openging (en er al een hoop Indiërs voorgedrongen waren), m'n lange latten op hun snelst laten lopen. Ik was deze dag de eerste die het perfect uitzicht op de gevoelige plaat heeft kunnen leggen, zonder dat ook nog maar iemand de kans had om m'n foto te ruïneren.

De zonsondergang heb ik vanaf de andere kant van de rivier bekeken, m'n fietsslaaf reed me vier uur rond voor omgerekend € 2,25. Ik heb de Nederlandse fietskunsten ook nog vertoond door het een stuk van hem over te nemen. Wat gepaard ging met vele juichende mensen langs de kant van de weg, het was blijkbaar nogal apart dat een Indiër rondgereden werd door een blanke. Na bijna gecrasht te zijn tegen een overstekende koe heeft m'n 54-jarige bestuurder het maar weer overgenomen.
Een aantal dagen eerder hadden we ook al de intentie om de zonsondergang vanaf deze kant van de rivier te bekijken, we vertrokken jammer genoeg te laat vanaf het hotel en zelfs na onze rickshaw bestuurder aangespoord te hebben om nog onverantwoordelijker te reiden -wat inhield dat we ons zelfs een aantal kilometers op de veel te drukke rijbaan van het tegemoedkomend verkeer bevonden-, net te laat om de laatste zonnestralen op te kunnen vangen.

Vanaf Agra via Jaipur en Udaipur doorgereisd naar Mumbai (Bombay), de laatste 16 uur vanaf Udaipur heb ik in een slaapbus doorgebracht.
In Hong Kong had ik me voorgenomen om nooit meer in zo'n kleine kamer te slapen, dit bleek echter nog 2 1/2 * zo gek. De slaapplek die voor me geboekt was, was nog geen vierkante meter en ik heb geprobeerd te slapen met m'n hoofd in de linkeronderhoek, terwijl mijn niet gestrekte tenen de rechterbovenhoek van het hok in beslag namen. Daarnaast zaten er een aantal luiervervuilers in de bus die er niets voor voelde om ook maar heel even stil te zijn. En zijn in India de wegen niet heerlijk vlak met af en toe eens een drempel, maar precies andersom.
Ondanks dat ik de ogen niet gesloten heb, één grote nachtmerrie

Bombay is de grootste stad van India, met 16.4 miljoen inwoners. Ondanks ongeveer hetzelfde aantal inwoners als Nederland, beslaat de stad "maar" een oppervlakte van 444 km2 (Nederland is +/- 90 * zo groot). maar liefst 55 % van de inwoners van de stad woont in Shantytowns (krottenwijken), waarvan de grootste zich bevind tussen de 2 belangrijkste sporen die de stad doorkuisen. hier wonen op een oppervlakte van 1,75 km2 meer dan 1.000.000 mensen

In Mumbai ben ik enigzins uitgeput naar de slechste dierentuin ooit geweest. Net achter de ingang stond een lange paal waaraan vroeger waarschijnlijk allemaal borden hadden gehangen, welke kant er op gelopen moest worden om dieren te spotten. +/- 3/4e van de borden was verwijderd en er waren een hoop lege kooien te vinden. Daarnaast voelde de krokodil er niets voor om het gigantische vuile water in te gaan, had de hippopotamus zichzelf waarschijnlijk verzopen (op het bord stond dat hij 6 minuten onder water kon blijven, ik heb er 15 minuten voor z'n bassin gestaan en geen spoor van dit beest opgevangen). En was het nijlpaard bezig met een verwoede poging dit zelfde voor elkaar te krijgen.
Naast de apen (die in de meeste steden in India vrij rondlopen) waren de herten dé grote publiekstrekkers in deze geweldige zoo.

In het vervolg van de citytour wou ik een duik gaan nemen bij het Girguam Chowpatty strand, na hier aangekomen te zijn en de Holy Planet er op nageslagen te hebben bleek dit niet zo'n goed idee. Het strand is verschrikkelijk smerig, op de plek waar doorgaans de schelpen liggen, ligt hier een grote verzameling rotzooi en in plaats van de branding is een stinkende zwarte substantie te vinden. Daarnaast is het water giftig.
Beide voeten dus maar op het droge gehouden en architectuur gaan spotten.
Naast Oman, Bahrein, Zuid-Afrika en Macau mag India zich ook tot de "gelukkige" landen rekenen die gecoloniseerd zijn door een Europees land. In India is dit voornamelijk zichtbaar in Mumbai, zonder de Britten die hier een aantal geweldige bouwwerken gerealiseerd hebben zou er weinig te beleven zijn.

In Mumbai heb ik mezelf en m'n zak chips -die ik in m'n hand droeg- veilig naar het prachtige Victoria Treinstation weten te brengen. Dat met de chips was een zwaardere opgave dan m'n eigen lijf, omdat er ongeveer om de 50 meter een dakloze met opgeheven hand naar je toe komt lopen. DIe een hoop Engelse smeekwoorden kennen, alleen het woord nee blijkbaar nog nooit geleerd hebben.

Vanaf Bombay ben ik op de trein gesprongen naar Goa, het hippie-paradijs van India. In Arambol is de haarlengte langer dan dat van de gemiddelde student op Nijenrode en draagt iedereen kleren waar ze in Comedy Centrals "Seventies Show" nog wat van kunnen leren.
Met een zeer relexte vibe en Hakuna Matata als motto heb ik in deze palmboom en zonovergoten provincie de laatste dagen van m'n trip in India doorgebracht. Overnachtingen en bier voor nog geen Euro, en de beste lassagna in m'n leven voor € 1,65, uitermate goed toeven dus.

Momenteel zit ik op het Chhatrapati Shivaij Interntional Airport in Mumbai te wachten op het vliegtuig dat me naar Thailand zal vervoeren. Wederom een verschrikkelijke nacht in een slaapbus overleefd, bleek dat ik de vorige keer "geluk" had met de bus, toen sliep ik alleen in de kamer. Deze keer was er zonder dat ik het wist een 2-persoonskamer voor me geboekt. Toen ik het gordijn opendeed werd ik vriendlijk ontvangen door uitgerekend de dikste Indiër die ik ooit gezien heb.




Wat valt er op in India?

- Ik had een deja vu van sinterklaas 2 jaar geleden, bij Piet de Jong achter op de Tuc-Tuc. Piet, als je dit heel toevallig leest. Ik heb het hier er niet op gewaagd half dronken achterin te springen, ben er van overtuigd dat ik het dan niet overleefd had.

- Vele voordelen om een Indiër te zijn, zo betaald een Indiër doorgaans 10 Rupies en een tourist 250 Rupies entree voor het bezichtigen een "World Herritage Site"

- De meeste dieren worden hier beter behandeld dan de mensen. Elk beest wat rondloopt op de straat krijgt ruim voldoende eten en word aanbeden, terwijl er sommige mensen half dood liggen te gaan op de straat.

- Net als in de landen waar de Indiërs als "moderne slaven" werken, hebben ze in hun thuisland ook geen enkel probleem met staren. Normaliter kijkt iemand weg als ze je aan hebben zitten staren en je kijkt hun recht in de ogen. Echter na drie minuten recht in de ogen van een aantal Indiërs gekeken te hebben bekijken ze je nog steeds alsof je het meest vreemde wezen bent wat er op aarde rondloopt.

- Indiërs bewegen hun hoofd nogal raar als je een conversatie met ze voert. Ze hebben een vreemde tic met hun hoofd en als ze geen antwoord geven en je alleen maar aanstaren met een bewegend hoofd heb je geen idee of ze ja, nee, of misschien bedoelen.


Ik wil iedereen van harte aanraden om dit geweldige land te bezoeken. Je moet weliswaar tegen stank, irritante mensen en rotzooi kunnen. Daarnaast vinden indiërs het geen enkel probleem mensen lang te laten wachten, de Indische -net als de Arabische- vijf minuten duren doorgaans tussen de 1/2 en 2 uur.

Ondanks de vele ongegronde adviezen van moeders toch het land bezocht, waar ik zeker geen spijt van heb. Onderweg veel gehoord over mensen die zeggen dat alles van je lijf gejat word en dat zelfs de backpack op de meeste plekken niet veilig is.
Ik heb hier absoluut niets van meegekregen, het meest onveilige moment dat ik heb meegemaakt was toen ik heerlijk Indisch knoflookbrood zat te verorberen en plotseling een hoop gehijg in m'n nek voelde. Toen ik me omdraaide staarde ik recht in twee smachtende koeienogen, die het blijkbaar ook op mijn geweldig uitgebreidde lunch hadden voorzien.




Incredible India, you love her or you hate her!!



@ Iedereen, al zijn jullie het nog niet zat om de Achterlandse globetrotters te volgen. Naast zusterlief die momenteel het Zuid-Afrikaanse continent onveilig maakt is ex-collega/ lift-partner/ achternichtje/ buurmeisje het prachtige Afrika aan het verkennen voor haar afstuderen. Cora Hakkesteegt en Geralda Stam verblijven drie maanden in Gambia en zijn te vinden op www.geralencoor.waarbenjij.nu Mirjan haar website is www.mirjandevos.waarbenij.nu

@ Willeke, Hong Kong is inderdaad gigantisch groot, veel te groot om in vier dagen te verkennen. Ik vroeg me trouwens af, is de foto van de dode zee nog in het Intern Nieuws beland? ;). Alles goed verder bij Stout?

@ Renee, het budget heb ik naast de overwinning in Macau weer aardig recht kunnen zetten in India, het was dus niet nodig om een bank te beroven ;). Wellicht een idee voor Australië over een paar maanden. Met mijn normale budget kon ik in India leven als een koning.

@ Tuyp, ook al heb ik weinig van het echte Chinese leven meegekregen hebben ze me zeker warm weten te krijgen voor dat land. Hong Kong was gaaf, maar absoluut niets vergeleken met het laatst bezochte Aziatische subcontinent.

@ Mirjan, tnx voor je advies, zullen kijken hoe en wat. India is helaas alweer voorbij, nu de route van jouw vorige trip maar volgen. Ik hoorde van ma dat je inmiddels op de boot naar Antarctica zit!, gaaf gaaf, have fun sis!!

@ Jan, Gera, zoals je kan merken ben ik helemaal gek van dit land, zeker een aanrader voor de volgende trip.

@ Wessel, tnx maat, ik doe m'n best. Een ijskoude getapte, daar verlang ik inmiddels aardig naar man. Een Heineken smaakt toch het beste in Nederland.
Kloepoek en de lolly vool de kindelen heb ik niet voorbij horen komen. Engels is al een hele opgave voor velen hier, laat staan Nedellands.

@ Rik, inmiddels met enige vertraging het verhaal online aan t gooien. Hier in Thailand schieten de gebouwen ook aardig de grond uit. Hoogtevrees had ik in Zuid-Afrika al overwonnen. Hoe was de wintersport?

@ Angelique en Frank, tnx, Frank, heb je het beeldje van Egypte een mooie plek op je kamer gegeven?

@ Careline, Leuk dat jullie me volgen. Sierre Zinal is een eitje voor me als ik terug kom. Groeten terug aan Pa en Ma klesser, en natuurlijk ook de rest van de fam.

@ Kees, ik neem aan dat ik met vlag en wimpel geslaagd ben voor deze opdracht, trouwens, we vroegen ons iets af. Ik en andere gasten van het hotel hebben jouw foto nog eens goed zitten bekijken en merkte op dat deze laat in de middag gemaakt moet zijn. Hoe kreeg je het voor elkaar om er zo weinig mensen op te krijgen? Midden in de zomer misschien?

@ Danny, de huidige tussenstand voor je volgende vakantieland komt online met het verhaal van Thailand. India scoort goed op beide vlakken ^^.

@ Iedereen, is het nog uit te houden in Nederland? Misschien moeilijk voor te stellen, maar ben aardig jaloers op de fotos van het schaatsen die ik voorbij zie schieten! Molentocht al geschaats/ op de planning?

Namastee Jesper

  • 10 Februari 2012 - 05:30

    Cor:

    Haha, mooie avonturen, mooie verhalen! Fijn om als lange blanke man daar rond te lopen dus! Succes met je Duitse huwelijk! ;-)

  • 10 Februari 2012 - 08:24

    Simone:

    Hee Jesper,
    Wat een leuk verhaal weer. Toch denk ik dat India niks voor mij is.. Ben wel heel benieuwd naar je verhaal over Thailand! Molentocht is nog een beetje onzeker, misschien dat hij er morgen komt, het ijs is sommige plekken heel slecht door de sneeuw. Maar er wordt volop geschaatst hier ;). Jammer dat je het carnaval volgende week moet missen. Have fun in Thailand! Groetjes Simone

  • 10 Februari 2012 - 10:36

    Sander & Evelien:

    Haii Jeppie!! :D

    Wat een verhaal weer!! Bizar zeg!
    Hierbij een opdracht van Carolien voor in Thailand... Gefrituurde insecten eten, met name de kakkerlak is een culinair hoogstandje! ;) En ze wil graag een foto als bewijs :P
    Ik zal je straks een foto mailen zodat je kan zien wat je te wachten staat...

    De molentocht gaat door heb ik net gehoord, dus dat loop je helaas mis. Maar San en ik zullen een paar extra km schaatsen namens jou!

    Veel plezier nog Jeppie, spreken je wel weer op WhatsApp!

    Dikke knuffel van ons!

  • 10 Februari 2012 - 12:56

    Jelle:

    je verhalen klinken onwijs gaaf!
    Kan je melden dat de molentoch morgen wordt gereden!

  • 10 Februari 2012 - 14:53

    Cora Hakkesteegt:

    Ha buurjochie,

    Thanx voor deze eervolle vermelding! :) En wat een land joh, bizar zeg! Sommige dingen zijn wel vergelijkbaar met Gambia, hier kunnen we ook niet over straat zonder 25 miljoen keer aangesproken te worden. Maar goed, keep smiling. ;) En ik ben blij dat ik niet de enige ben die, ondanks de bizarheid, toch een beetje jaloers ben op de mensen in NL die morgen hun tochtje gaan schaatsen. Wij gaan morgen the beach side of the Gambia maar eens opzoeken, opzich ook niet verkeerd.

    Succes weer hea!
    X!

  • 10 Februari 2012 - 22:36

    Marieke:

    Hai neefje, Dit maal bijzonder genoten van je prachtige fietsverhaal. Klasse hoor, dat jij een Indier rondrijdt. Zo'n land met zoveel andere gewoontes is wel een enorme ervaring. Niet ziek geweest?
    Mooi plaatje van de Taj Mahal. Geniet maar weer in je nieuwe land (wij doen dit op het ijs)
    Groetjes van tantetje.

  • 11 Februari 2012 - 08:47

    Nelly:

    Wat een gave reis!

  • 12 Februari 2012 - 00:53

    Ome Kees Uut KH:

    Hi Jesper,

    Gefeliciteerd (alvast) met je overwinning, je foto is prima gelukt, mijn foto zul je nog wel eens zien............
    De reeds gestuurde was van het internet, zoals je misschien weet was in 1988 de digitale fotografie nog niet echt uitgevonden.
    Verder herkenbare zaken, dus weinig veranderd. Nu ben ik destijds voornamelijk in de Noordelijke delen (Indiase Himalaya) geweest, daar is minder volk en meer ruimte.

    gr
    Kees

  • 12 Februari 2012 - 12:01

    Bas:

    Hey Jesper,

    Wat eem bizar land zeg... De ervaringen zijn wederom weer uniek. Het is echt heel bijzonder wat jij allemaal mee maakt en dat allemaal zonder kleerscheuren ;-)...

    India staat om mijn must seen list en jij hebt me weer extra nieuwsgierig gemaakt. Goed bezig hoor.

    Ik ga zo nog een ronde schaatsen.. Ik heb gisteren geen molentocht gereden maar Erwin en Sanne kunnen helpen in hun Casa.

    Verder hier geen ontwikkelingen in het Kleine Ammers ;-).

    Het gaat je goed vent. Doe voorzichtig Gr

  • 12 Februari 2012 - 14:48

    Trudy:

    Hoi,

    Wat een schitterend verhaal weer. En prachtige foto`s.
    O ja, gefeleiciteerd met je huwelijk, jammer dat we er niet bij waren. De Hopatleten hadden graag een optreden verzorgd denk ik!
    Veel plezier nog. Ga nu eens bij Mirjan buurten.

    groetjes uut Noordwelle

  • 13 Februari 2012 - 08:23

    Willeke:

    Ja alles goed bij Stout! Peter Mes wacht smachtend op je terugkomst i.v.m. de masterplanning.
    Gezien je reisverslagen is het afronden daarvan peanuts. Wat een geweldig verhaal over India!
    Lekker bijkomen in Thailand!

  • 13 Februari 2012 - 15:19

    Lekkerste Bakker:

    super verhaal weer,wat maak je veel mee zeg!
    sneeuw en ijs is weer smeltende hier... op naar aangenamer temperaturen

  • 14 Februari 2012 - 18:55

    Rik De Graaf:

    he jep, wederom een mooi verhaal, ik had bij het horen van india altijd het beeld van gigantisch vieze straten en nog viezere rivieren, maar zo te zien is er ook veel moois te bewonderen...
    gefeliciteerd met ju huwelijk,, je vrijgezellenfeest doen we in nederland nog wel een x dunnetjes over.;)
    molentocht is inmiddels verreden, was weer super!! en de wintersport was ook super! maar te kort om er een waarbenjij.nu voor aan te maken dus de foto's krijg je nog wel een x te zien..

    have fun!! en we spreken elkaar!!

  • 18 Februari 2012 - 13:11

    Gabriele:

    Sorry Jep, heb je verhaal veeeeel te laat gelezen. Zo geweldig. Maar wil je a.u.b. niet zo snel weer gaan trouwen ook is het misschien met een meisje uit Oostenrijk? Je hoeft niet in elk land waar de Duitse taal wordt gesproken een exvrouw te hebben. Als je van plan bent om die taal te leren, vraag het gewoon aan je stiefmoeder. We zien elkaar binnenkort op skype. Liefs en succes verder. xxx

  • 18 Februari 2012 - 13:34

    Gabriele:

    Trouwens, ooit heb ik geleerd, dat Taj Mahal een van de wereldwonderen is. Maar dat is wel zo`n 40 jaar geleden. En het zou best kunnen, dat ik niet goed heb opgelet, want geschiedenis was nooit een van mijn favoriete vakken.

  • 21 Februari 2012 - 23:43

    Annemieke:

    ik denk dat india niks voor mij is:P
    super leuk verhaal weer! moet wel om je lachen hor met je huwelijk haha!

    de molentocht was super:)
    veel plezier in thailand!

    xx

  • 23 Februari 2012 - 20:41

    Ineke Van Straten:

    Hallo Jesper,
    Zoals je ziet volg ik je nog steeds. Ik geniet van je mooie en leuke verhalen en met de foto's erbij is het net of je er een beetje bij bent.
    Voor mij ben je nu een echte held na je bungeejump. Al kreeg ik een miljoen.
    Jesper, veel plezier en nog mooie reiservaringen.
    Ineke van Straten (je weet wel, van de katten)

  • 25 Februari 2012 - 22:15

    Ada Vd Heuvel:

    Hoi Jepper heel de avond bezig geweest om je reisverhalen te lezen en foto's te bekijken. Hartstikke leuk! Veel plezier en avontuur in Thailand toegewenst. Want alleen van Thailand kan ik zeggen dat het ook leuk is. Groetjes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Bombay

Jesper

Actief sinds 30 Sept. 2011
Verslag gelezen: 1094
Totaal aantal bezoekers 119818

Voorgaande reizen:

19 September 2016 - 31 Mei 2017

Around the world 3.0 (English)

19 September 2016 - 31 Mei 2017

Around the world 3.0

18 Mei 2016 - 18 Mei 2017

Around the world 2.0 (English)

24 Januari 2016 - 31 December 2016

Around the world 2.0

10 Oktober 2011 - 24 Juli 2012

Around the World

Landen bezocht: