Kingdom of Bahrain - Reisverslag uit Manamah, Bahrain van Jesper Vos - WaarBenJij.nu Kingdom of Bahrain - Reisverslag uit Manamah, Bahrain van Jesper Vos - WaarBenJij.nu

Kingdom of Bahrain

Door: jesperdevos

Blijf op de hoogte en volg Jesper

25 December 2011 | Bahrain, Manamah

Momenteel probéér ik een film te kijken, maar ik wordt continue gestoord door de omroeper van het "King Abdulaziz International Airport" (Saudi Arabia) die het blijbkaar geen probleem vind om elke twee minuten veel te hard in de microfoon te schreeuwen. Ik hoop dat ik dit nog negen uur vol kan houden zonder gekke dingen te doen, begin het nu na twee uur wachten al aardig zat te worden.

Om de tijd te doden - én omdat het wel weer tijd wordt om een nieuw verhaal te uploaden - maar mijn belevenissen in het "Kingdom of Bahrain" oftewel het koninkrijk Bachrein.

Bahrein (wat in het Arabisch "twee zeeën" betekend) heeft een oppervlakte van +/- 740 km2 (+/- 5 keer groter dan Texel), en is daarmee één van de kleinste landen ter wereld. De hoofdstad van het eiland is Manama. een stad met nog geen 200.000 inwoners.
Desondanks het geringe aantal mensen wat er woont en de niet al te indrukwekkende afmetingen van het land, is er zeer veel toerisme. Vooral vanuit andere landen in de Golf, met als absolute topper, Saudi Arabië. De twee landen zijn door middel van een brug met elkaar verbonden, en vooral in het weekend komen er veel Saudi's naar het veel vrijere Bahrein waar wel alcohol en shisha's genuttigd mogen worden.

Ik had vier dagen uitgetrokken om deze golfstaat te bekijken, de eerste dag kwam ik om twee uur 's nachts aan op dé luchthaven, die zes kilometer van het centrum van de stad ligt. Omdat ik geen overnachting voor deze nacht had geregeld, maar besloten om wat rond te gaan lopen en al e.e.a. te gaan bekijken.
Tegen de tijd dat ik zelfs lopend ongeveer in slaap viel kreeg ik een telefoontje van de nieuwe host. Bradley uit de Verenigde Staten, dat die thuis was van zijn werk en dat ik naar de Jaffair Skyview toren moest komen. Per toeval liep ik hier +/- vijf minuten vandaan en kon ik eindelijk mijn bed opzoeken. Inderdaad, deze keer geen bank, maar een eigen tweepersoonsbed, privé badkamer en een balkon met uitzicht op ongeveer het halve eiland Bahrein.

Desondanks dat het hele land niet veel voorsteld is het niet extreem gemakkelijk om op plekken te komen die buiten loopafstand liggen. Ik had m'n rijbewijs in Dubai gelaten, dus een auto huren werd het niet. Toeristen hebben geen toestemming om een fiets te huren. Taxi's hebben wel een meter, maar die gebruiken ze niet en openbaar vervoer hebben ze nog nooit van gehoord. Vandaar dat ik me jammer genoeg heb moeten concentreren op de hoofdstad, Manama.

Naast een paar "hoge" torens, een paar paleizen, veel souks en winkelcentra, wederom moskee's en een museum is er niet heel veel te zien. De eerste nacht dat ik rondgelopen heb, al het meeste van deze hoogtepunten van de buitenkant bekeken.

Nadat ik uitgeslapen was, wat rondgetourd met de host, die me meenam naar een restaurant waar we wat van z'n maten ontmoette. Dit was ook gelijk de laatste keer dat ik de host gezien heb. Hij had nachtdiensten, maar ik kon gewoon zijn appartement in- en uit blijven lopen.

De eerste volledige dag toch maar weer besloten om nóg een moskee te bezoeken. De Al-Fatih Mosque, het grootste gebouw van het land, waar 7000 mensen tegelijk kunnen bidden. Net als de andere heilige gebouwen van de Islam die ik zover bezocht had, maakte het bij deze gebedsplaats blijkbaar ook helemaal niets uit hoeveel de totale bouwsom zou zijn. Onderdelen zijn geïmporteerd van over de hele wereld. Marmer uit Italië, Glas uit Oostenrijk, Teak-hout uit India, enz. Na mijn schoenen uitgedaan te hebben, een korte rondleiding gekregen in dit prachtige gebouw en zo één en ander over de Islam geleerd. Onder andere hoe er gebeden wordt, en op welke tijden dat heerlijke geluid door de hele stad klinkt. Ik zal het vast ooit wel eens ergens geleerd hebben, maar heb het verdongen, of vond het gewoon niet boeiend. Voor degene die geïntreseerd zijn wanneer ze de ramen absoluut moeten sluiten als ze naast een moskee slapen;
1e gebed; 1 1/2 Uur voor zonsopkomst
2e gebed; Zon op het hoogste punt aan de hemel
3e gebed; Als de schaduw van iets evengroot is als hetgene zelf
4e gebed; Zonsondergang
5e gebed; 1 1/2 Uur na zonsondergang

Vanaf de moskee doorgelopen naar het Nationale Museum. Wat de meest populaire toeristische atractie in Bahrein schijnt te zijn (waarschijnlijk omdat er verder geen reed te beleven is). Weliswaar, dit is het eerste museum wat ik in m'n leven bezocht heb waar ik het met gemak langer uit kon houden dan een half uur. met onder andere de gebruiken van de bevolking en de geschiedenis van het land, met de vroegere bloei, door middel van het parelduiken. En de recentere vondst van goud, het zwarte goud, olie. Waar Bahrein een voortrekkersrol in speelde ten opzichte van de rest van het Midden-Oosten. Toen de olie op begon te raken, resulteerde dit tot grote onrusten in het land, met verschillende bomaanslagen. De huidige economie draait op het bankwezen en het tourisme.

Vanaf het museum het nieuwe centrum ingedoken waar het WTC en the Bahrain Financial Harbour momenteel de skyline beheersen. Het WTC, twee puntige gebouwen die met elkaar verbonden worden door drie grote windturbines. En de BFH, wederom een tweetal torens die gespiegeld van elkaar staan, met hun vreemde vormen geeft dit vanuit elke andere hoek een anders beeld.
Omdat ik de stad inmiddels wel aardig gezien had, wilde ik de volgende dag een rondje eiland fietsen. Dit ging hem echter niet worden door de nogal vreemde regel van de overheid. Dus maar besloten om van de oostzijde van het land naar de westergrens (waar de brug naar Saudi-Arabië is te lopen, een tocht van 15 km die langs een aantal oude Portugeese forden leidde. Onderweg werd ik door iedereen nogal vreemd aangekeken, waarschijnlijk omdat ik aan het lopen was. Dat is een activiteit die door nogal weinig mensen in de Golfstaten uitgevoerd word. Het is dus ook niet heel erg vreemd dat vier van de vijf landen waar wereldwijd meeste diabetes voorkomt in de Golf liggen (de Emiraten, Qatar, Bahrein en Kuweit).
Tijdens de wandeltocht richting Saudië, hele straten vol met zwarte vlaggen zien hangen, die waarschijnlijk nog van een opstand een paar weken eerder waren (toen ik met de host en zijn vrienden aan het eten was, zagen we ook allemaal mensen met gasmaskers om hun been gebonden rondlopen). De Arabische lente gaat hier dus ook vrolijk verder, weliswaar minder duidelijk dan in Syrië en Egypte, maar toch...

De volgende dag moest ik alweer terugkeren naar Dubai, omdat ik mijn paspoort in moest gaan leveren bij de Indische ambassade. Mijn belevenissen in Bahrein waren dus niet heel erg bijzonder, waarschijnlijk omdat ik de verkeerde tijd van de week uitgekozen had om dit land te bezoeken. Daarnaast had ik beter m'n rijbewijs mee kunnen nemen, heb namelijk de "Tree of Life", het Formule 1 stadion en "the Pearl" (nieuw stuk opgespoten land, vergelijkbaar met "the Palm"Dubai) moeten missen.

In Dubai heb ik de laatste dagen vooral veel plaatsen/ gebouwen nog een keer bekeken, daarnaast veel op het strand gelegen en veel gebruik gemaakt van het uiterst goedkope/ makkelijke metro netwerk. voor 3 euro per dag kan je op alle plekken in de stad komen (en onbeperkt naar de wc). Op deze manier kwam ik op veel plaatsen die ik anders nooit bezocht zou hebben, zoals de Indische buurt. Waar veel Labouw Camps (werkkampen) zijn. De mensen die hier wonen verdienen niet veel meer dan € 75,-- per maand - de moderne slaven -. Het is heel erg vreemd om te zien dat nog geen tien kilomer verderop mensen tienduizenden euro's uitgeven om één nacht in een hotel te slapen terwijl het hier totaal de omgekeerde wereld is.
Verder nog een nieuw deel van Dubai ontdekt wat ongetwijfeld bij de hoogtepunten gaat horen. Buiseness Bay, nu nog weinig te beleven. Ik kon gewoon op de snelweg lopen zonder dat ik een auto tegen kwam. Wederom allemaal te gekke gebouwen in aanbouw.

Momenteel ben ik reeds aangekomen in Zuid-Afrika, de vier vluchten die verspreid waren over 40 uur allemaal overleefd. En me nu aan het voorbereiden op kerst.

Voor oud en nieuw zal ik jullie niet meer spreken, dus bij deze; Iedereen een goede kerst en een geweldig 2012 toegewenst!!, maak er wat van.

@ Danny, Bahrein is ook niet alles, over een paar weken een nieuwe tussenstand ;)

@ Jelle, het zal hier absoluut niet hetzelfde zijn als op Terschelling, Ik denk dat we allemaal ons volledige budget er dan na 1 dag al doorgejaagd hebben. Aangezien een fles heineken daar tussen de € 8,-- en € 15,-- is.

@ Renee, Ik hoorde van Anne-Marieke dat het hem waarschijnlijk niet meer ging worden, kerst in Dubai, is volgens mij ook stervensduur nu allemaal.

@ Mirjan, tnx zus, zeker een aanrader. Nogmaals voor de gene die geïntreseerd zijn in wat m'n zus mee maakt in Zuid-Amerika, ceck www.mirjandevos.waarbenjij.nu!

@ Marieke, Ik moest gisteren nog aan jullie denken, maar het zit er nu allemaal op zeker? alleen oud- en nieuw nog ff. Succes!

@ Iedereen die m'n blog leest, fijne kerst en gelukkig nieuwjaar nogmaals, en bedankt voor de reacties wederom. En Fianca, je hoeft het niet stiekem te lezen, m'n blog is voor iedereen die het wil lezen ;)

Maa'Al salama ya Asdiqa'a, Jesper

  • 25 December 2011 - 03:54

    Mirjan:

    Mooie foto's wederom Jeppie!! het kan niet overal uber gaaf zijn!!
    Maar wel fijn dat tot dusver de leuke momenten overheersen!!
    Nienke en ik hebben zojuist een heerlijk kerstdiner achter de kiezen!!
    Kerstavond is hier het belangrijkste moment!! We hebben dit gevierd met de eigenaresse van het hostel en een paar mede backpackers!!
    Enjoy your time in South-Africa!! Zou geweldig moeten zijn!! Be carefull met alle things to do on your list!!
    Veel plezier met de wedding van Nelleke en haar future husband!!
    Feliz Navidad en een happy new year!! See ya in 2012!!
    Take care little bro!!
    Big hug from Argentinië!!
    Lfs Mirjan

  • 25 December 2011 - 06:58

    Annemarieke:

    Ha broertje!
    Ziet er weer goed uit, mooi die moskee en het WTC!!
    Jullie treffen het beter dan ik, ben net thuis van me werk en ga snel slapen!
    Fijne kerst, volgend jaar vieren we het wel weer met ze allen om het gourmetstel!
    Xx

  • 25 December 2011 - 11:40

    Trudy:

    Ziet er weer goed uit, je vermaakt je wel zo te lezen. Volg Mirjan ook! Leuk.
    Jesper voor jou ook fijne kerst en een geweldig 2012, maar dat zal wel lukken denk ik zo.

    groetjes weer

  • 25 December 2011 - 15:20

    Jelle:

    Zo te lezen en te zien is het daar ontzettend gaaf!! Gezien de gebouwen daar draait de economie daar wel goed, misschien toch switchen van robeco fonds?! haha. Jammer van t prijzige bier, dan maar de staatsloterij winnen dan kan er wel wat af ;). Prettige dagen en op naar 2012!!

  • 25 December 2011 - 21:50

    Jenske:

    Blijft leuk om je verhalen te lezen. En al die gebouwen in die landen, zo groot! Veel plezier in Afrika, weer heel iets anders dan dubai enz. En natuurlijk fijne feestdagen..

  • 26 December 2011 - 09:48

    Ome Kees:

    Hi Jesp,
    weer een mooi verhaal, zelfs als het minder spectaculair is.
    Nu z-Afrika, toch nog even in de "beschaving", ze hebben in ieder geval
    een leuk taaltje

    Hier is het 2-e kerstdag : groeten uit K'hoeke van Piet, Nel, Marieke en Kees

    en alvast een belevenisvol en betekenisvol 2012, maar dat zal wel lukken...

  • 27 December 2011 - 15:41

    Liek & Frank:

    Hoi Jes,
    Zojuist ook het verhaal van je zus gelezen. Wat een heerlijk gezin zijn jullie toch. ;) Had al tegen Mir gezegd dat ze een bundel van haar verhalen moet maken als ze klaar met reizen is. Als jullie daar nou eens een combi van maken??? Bestseller ??? Zou leuk zijn. Natuurlijk wensen wij jou vanuit een mild Nederland ook alvast de allerbeste wensen toe voor 2012 en dat je maar weer eens een broodje mag komen eten. :) Hele dikke knuf van Liek & Frank. xx

  • 27 December 2011 - 16:52

    Gabriele:

    Hallo Jesper, ook is niet alles superaffentittengeil, je treft het wel goed. En voor de mooiste momenten moet je soms zelf zorgen. Maar in ieder geval, wat ik te lezen krijg, je zit on the bright sight of life. De beste wensen voor jou, waar je ook bent. Ook namens Pa, heel veel liefs, gezondheid en natuurlijk succes met al je plannen die je hebt in 2012.
    Dikke knuffel van je stiefmoeder xxx

  • 31 December 2011 - 10:52

    Nelly:

    Hoi Jesper,
    Ik wens je een geweldige jaarwisseling.
    En voor 2012 een bijzonder jaar om nooit te vergeten!
    groetjes


  • 03 Januari 2012 - 20:23

    TEUS &CO.:

    Zo Jespertje het ziet er weer gaaf uit.
    En nu in Afrika.
    Maak er wat van in 2012.
    De beste wensen van ons allemaal.
    Jou stuk appeltaart hebben wij zelf op gesmikkeld.
    Doei maar weer.///.

  • 04 Januari 2012 - 18:04

    Laura:

    Hee Jep,
    ik wens je een heel gelukkig en bijzonder 2012 toe... maar dat zal allemaal wel lukken als ik dat zo hoor! Heel veel plezier in Zuid- Afrika en geniet van de bruiloft van Nelleke!
    Doe je de groetjes aan Eef en Sander als je ze daar ziet?!
    Liefs, Laura

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bahrain, Manamah

Jesper

Actief sinds 30 Sept. 2011
Verslag gelezen: 2240
Totaal aantal bezoekers 119817

Voorgaande reizen:

19 September 2016 - 31 Mei 2017

Around the world 3.0 (English)

19 September 2016 - 31 Mei 2017

Around the world 3.0

18 Mei 2016 - 18 Mei 2017

Around the world 2.0 (English)

24 Januari 2016 - 31 December 2016

Around the world 2.0

10 Oktober 2011 - 24 Juli 2012

Around the World

Landen bezocht: