Sultanaat Oman - Reisverslag uit Masqat, Oman van Jesper Vos - WaarBenJij.nu Sultanaat Oman - Reisverslag uit Masqat, Oman van Jesper Vos - WaarBenJij.nu

Sultanaat Oman

Door: jesperdevos

Blijf op de hoogte en volg Jesper

29 November 2011 | Oman, Masqat

Vanaf het vliegveld in Amman heb ik mijn reis voortgezet naar Dubai, waar ik een stop-over van 12 uur had. Om twee uur 's nachts landde het vliegtuig van FlyDubai op grondgebied van de Emiraten. Na getracht te hebben wat te slapen, heb ik toch maar besloten om buiten de terminal te kijken. Alvast voorproeven voor de warmere temperaturen van "de Golf". Deze bevielen me eerlijk gezegd aardig. 27 graden rond elf uur 's ochtends.

Toch maar besloten de paspoort contole wederom te passeren en door te vliegen naar Oman. Hier bleek dat ik er goed aan heb gedaan om in Dubai het vliegveld (ook al was het maar voor twee uur) verlaten te hebben. Met een stempel van de Emiraten hoef je niet te betalen voor een visa voor het Sultenaat Oman. Scheelt toch weer mooi 40 Euro (20 Rial).

Eenmaal aangekomen in Muscat, de hoofdstad van het land, een shared taxi naar mijn hotel gepakt. De stad kent geen hostels en op de één of andere manier betaal je voor de meest pauperige hotels nog rond de 40 Euro per nacht. Omdat mijn budget dat niet toeliet heb ik besloten de volgende nachten te gaan Couchsurfen.
Bij een wildvreemd iemand op de bank slapen...

Voordat ik vanuit Jordanië vertokken ben had ik al een aantal mensen geschreven of ze plek hadden tussen de specifieke datums. Een Man van 32 had nog een bank vrij en die kon ik wel gebruiken voor een week. Ik moest de huiskamer van zijn appartement delen met een Brits vrouwke. De gast die zo vriendelijk was om ons op zijn banken te laten slapen liet een sleutel voor ons achter zodat we tot het einde van zijn werkdag konden doen en laten wat we wilde. Als hij thuiskwam van zijn werk nam hij ons mee om alle highlights van Muscat te laten zien. Om daarna voor ons te koken of ons bij een restaurant te droppen, wat we vervolgens meestal afsloten in een kroeg waar we zijn vrienden ontmoette.

Het in de kroeg hangen is hier een heel stuk anders dan bij Pel (Ammerse kroeg). Waar daar de kannen bier af en toe haast niet aan te slepen zijn, doe je hier ongeveer drie uur over één 7-up. Alcohol wordt in Oman in normale café's niet geschonken en is alleen te vinden in de betere 4 of 5 sterren hotels of op het vliegveld.
Verder kan je niet om je heen kijken zonder dat je een sisha (waterpijp) ziet. En door-de-weeks is het de normaalste zaak van de wereld om rond drie uur naar bed te gaan, om 's ochtends weer om acht uur op het werk te zijn. Slapen doe je in het weekend of op je werk (heb met twee gasten gesproken die allebij op dezelfde dag op hun werk in slaap zijn gevallen).

De eerste paar dagen van mijn verblijf in Muscat heb ik veel rondgelopen in de oudste delen van de stad en klein India. Oude Souks afgestruind en de kilometers lange boulevard van de ene wijk naar de andere gelopen. Het paleis van de Sultan is in de buurt van deze boulevard gebouwd, met de achtertuin aansluitend op de Omaanse Golf. Links en rechts van het gebouw staan prachtige oude Portugeese forten op de toppen van de bergen die de zee afscheiden van het land. Geweldig!

De Grand mosque is de grootste moskee van het land en was op slechts een kwartier lopen van het huis van Joeseph (de host). Omdat je niet met een zwembroek en een t-shirt met korte mouwen naar binnen mag, heb ik de hitte getrotseerd in een spijkerbroek en een shirt met lange mouwen. Dit was zeker de moeite waard, de moskee was uitgerust met gigantische kroonluchters en hier lag tot een aantal jaren geleden het grootste tapijt ter wereld, interresant ;).

In het weekend (wat hier op donderdag en vrijdag is) heeft de host ons naar Wadi Sham gereden. Wadi Sham ligt +/- 150 kilometer ten zuiden van Muscat en is een smalle vallei vol met kleine watervallen, palmbomen en natuurlijke zwembaden.
In deze Wadi zijn ook irrigatiesystemen te vinden waar Oman om bekent schijnt te staan. Zag er wel grappig uit, maar om ze nou gelijk op de wereld erggoedlijst te zetten is misschien nogal overdreven.

Echt onbegrijpelijk dat iemand die je net een paar dagen kent z'n weekend "opgeeft" om je allerlei te gekke plekken in het land te laten zien.

De stad Muscat is echt gaaf, maar wel totaal anders dan ik verwachtte. Het hoogste gebouw wat ik in Oman heb gezien zal niet veel hoger dan 30 meter geweest zijn. Totaal anders dan het naastgelegen Dubai. Omdat de stad té groot is, wordt laagbouw gestimuleerd door de regering. Hierdoor is er ook super veel groen in de stad te vinden. Hoe ze in Nederland proberen six-flags er uit te laten zien, zo ziet hier ongeveer de helft van de stad er uit. Overal vlaggen, bloemen en verlichting in de Omani kleuren. Met de bergen, oude forten en nieuwe gave gebouwen ziet het er allemaal top uit. Daarnaast zie je als je 3 minuten op een cross-over van de snelweg staat de vetste wagens voorbij komen en is het water van de Omaanse golf superwarm.

De bevolking van het Sultanaat is wel een appart volk;

* Ze houden blijkbaar nogal van staren, ik had het gevoel dat ik voor hun meer een bezichtiging was dan dat de stad Muscat voor mij is.

* Ze zijn te lui om zelf uit hun auto te stappen als het gaat om tanken of eten halen.

* Zelf auto wassen hebben ze nog nooit van gehoord, daar zijn de Indiërs voor.

* Al gaan ze naar een winkelcentrum en er is geen plek vrij binnen 30 meter van die entréé blijven ze liever een half uur langer rondreiden tot er een plek vrijkomt dan dat ze 10 meter verder lopen.

* Zodra het hier begint te regenen wordt er niet harder dan 40 gereden op de snelweg, en de meeste Omani's blijven zelfs thuis van hun werk als er zelfs maar een klein beetje regen valt.

Ondanks de af en toe vreemde bevolking wel een hele vette week gehad die wederom voorbij gevlogen is.

Uiteraard moest ik ook nog een opdracht uitvoeren in de kleinste en meest schone hoofdstad ter wereld. In Muscat en trouwens heel Oman kan je een boete krijgen als je auto vies is. De opdracht die Gabriele (de vriendin van mijn vader) voor me heeft verzonnen is de volgende; "Zoek iemand die je kan helpen zijn/ haar auto te wassen".
In ruil voor de gratis overnachtingen bij de host heb ik zijn peugeot 307 CC "gewassen". wassen doe je hier niet met een hele hoop water wat absoluut niet erg had geweest is dit weer, maar met een natte doek, helaas ;). De foto van het autowassen is bijgevoegd.
De volgende opdracht is voor de Emiraten, voor deze opdracht is m'n vader verantwoordelijk.


@ Rik, Laura en Frank, gefeliciteerd met kleine Kees, alles goed verlopen? hoe gaat t met hem?

@ Danny, ik zal m'n best doen maat, tussenstand komt in m'n volgende verhaal online.

@ M'n "liefste zussen", die opdracht is werkelijk waar onmogelijk. Ik zal m'n best doen, maar ik beloof niets...

@ Pieter, hehe nee, de wisseltruc in de taxi is me nog niet overkomen. Zal vast nog wel een keer gebeuren.

@ Tante(tje), ik begin al aardig zwart te worden inderdaad, en sinterklaas letters kon ik hier niet vinden, dus voor mij werd het een sinterklaastwix ;)

@ Wessel, Triathlon gaat 'm waarschijnlijk nog niet worden,'zwemmen is niet m'n sterkste punt, maar ik kan gaan oefenen in het zwembad wat bij t appartement van m'n host in Dubai zit...

@ Korrel, hehe, Sischa meenemen, word erg zwaar ouwe, kopen er in Nederland wel ergens een x één

@ de rest, tnx voor de reacties again

Niet een erg uitgebreid verhaal, maar inmiddels alweer 3 dagen in Dubai en het werd toch tijd om wat online te gooien. Daarnaast momenteel weinig tijd omdat m'n host me binnen gaat laten sneaken bij een private party in het Atlantis hotel (Supervet!!).


Salam Jesper

  • 29 November 2011 - 17:55

    Cor:

    Coole avonturen daar in het Midden-Oosten! Hoorde van je zussen dat je ook Qatar nog aan doet: behalve even Doha was mijn ervaring dat er niet veel te zien is... Maar geniet ervan!

  • 29 November 2011 - 18:12

    Nelly:

    Hoi Jesper,
    Goed verhaal van je!
    Succes met je Sinterklaasopdracht.
    Iets voor je creatieve geest.
    groet,

  • 29 November 2011 - 18:56

    Laura:

    Hee Jesper,
    fijn dat je het ook zo naar je zin hebt gehad in Egypte en Jordanie!
    Mooie foto's heb je van Petra. Claudia herkende alles, je hebt echt de mooiste dingen bezocht daar!
    Je foto voor de opdracht zag er geweldig uit hoor haha. Staat je goed zo'n gewaad. Wel zielig, dat Sinterklaas je vergeet ;). Veel plezier en doe voorzichtig!
    Liefs x

  • 29 November 2011 - 19:03

    Gerrit Sterrenburg:

    Hoi Jesper, ik hoorde van je moeder dat je op stap was, je moeder is nog bij je geweest vertelde ze. Ik ben altijd benieuwd wat wereldreizigers meemaken. Veel plezier nog met je reis.

  • 29 November 2011 - 19:20

    Rik W:

    Hoi Jepstar, je hebt al veel gezien en gedaan zie ik, ik kijk niet elke dag hoor maar nu ff wel..haha.
    Leuk dat je al een aantal opdrachten hebt vervuld.
    Ik zal je een foto van je nieuwe neefje Kees sturen weet alleen niet of je die kunt ontvangen natuurlijk.

    gr Rik

  • 29 November 2011 - 19:29

    Bas:

    Hey Jesper,

    wat een geweldig schrijfwerk heb je weer gepubliceert! Die foto van de Grand Mosque 1 vind ik echt super. Die lichteffecten maken het super.

    Dat couchsurfen is je dus enorm goed bevallen. Nou moet ik zeggen dat die Joseph wel enorm gastvrij is geweest in mijn optiek.

    Kerel geniet en ik wacht het volgende verhaal af..

    Gr Bas

  • 29 November 2011 - 20:06

    Trudy:

    Hee, nou stoer verhaal weer hoor. Je oefent in ieder geval het lopen, das goed voor Sierre-Zinal!!
    Zo te lezen heb je het prima naar je zin.

    Groeten weer uit Noordwelle

  • 29 November 2011 - 21:57

    Cora:

    Hee Buurjochie! :)

    Wow zeg, zo te lezen vermaak je je prima, super leuk! En gaaf dat couchsurfen, dan leer je het land en de bevolking echt van een andere kant kennen lijkt me! Gaaf! Ik heb meer zulke positieve verhalen gehoord, misschien voor herhaling vatbaar of niet?

    En grappig die 'weetjes' over de bevolking, toch bijzonder al die culturen en verschillende mensen. En toch blijft iedereen denken dat hij of zijn normaal is... Haha mooi is dat. ;p

    Veel plezier verder in Dubai. Vergaap je niet al te veel aan al dat moois.. je weet het hea.. Geld maakt niet ..... ;)

    Enjoy!
    X!

  • 30 November 2011 - 11:19

    Jorik:

    Jesper!

    Alles goed?
    Stomme vraag als ik al je verslagen lees! ;)
    Echt stoer en heel mooi wat je allemaal mee maakt!
    Zit ik hier achter me laptopje op kantoor :p

    Geniet er maar van maat!
    (Als je terug ben een keer in Utrecht Couch-surfen?? ;) )

    LATER!

  • 30 November 2011 - 12:15

    Mirjan De Vos:

    Hey Jep,
    Mooie foto's wederom!! Wat ben je ook stoer bezig met je couchsurf activiteiten!! Fijn dat het allemaal zo goed bevalt tot dusver!!
    Het lijkt je allemaal makkelijk af te gaan;)!! Ga zo door;)!!
    Daarom hebben A-M en ik er alle vertrouwen in dat jij die opdracht in Bahrein even uit je mouw schud:P!!

    Ik heb mijn eerste backpackers-ervaring van 2011 ook weer achter de rug;)!!
    Lekker vertoefd in een hostel in Aken; buitenom dat de nachtrust niet optimaal was wel een leuk weekend gehad!!
    Heel veel plezier in Dubai!! Succes met je opdracht!! Wij wachten in spanning af;)!!
    Take care and have fun Little Bro!!
    Lfs Mirjan

  • 30 November 2011 - 19:22

    Jan En Inge:

    hey jepstar,
    klinkt allemaal erg vervelend die verhalen van jou.
    zeker als je hier om vijf uur 's middags in het donker met een snotneus weer boodschappen moet gaan doen ...
    geniet ervan ouwe sofa hopper

  • 01 December 2011 - 07:01

    Minke Breukink:

    Hee Jesper,

    Ik volg je trouw, dus nu wordt het wel eens tijd om een berichtje achter te laten. Wat ben jij een mooie reis aan het maken! Oman lijkt me erg bijzonder met die aparte cultuur! Een land waar je niet gauw naar toe gaat, maar blijkbaar wel de moeite waard is! Leuk om te lezen :)
    Geniet!

    Groetjes van je achternichtje

  • 01 December 2011 - 15:19

    Mark:

    Doe je Terschelling nog aan volgend jaar Vis?

  • 02 December 2011 - 13:38

    A3 Planken:

    Hoi Jesper, wederom een schitterend verhaal.. Voor wat betreft je opdracht je hebt wel een keurige auto uitgezocht mocht je het gaan missen om een peugeot cabrio te wassen ik heb er ook een dus laat maar weten wanneer je weer thuis bent als het gaat kriebelen. Heel veel plezier nog en ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal xx

  • 02 December 2011 - 14:55

    Henk:

    Mijn opdracht is: zoenend met een meid op de foto met een flesje heineken in je hand

  • 03 December 2011 - 19:33

    Anke:

    Heeey Jesper!

    Wat superleuk, klinkt allemaal heel erg mooi!
    Ik ga gauw even alle foto's bekijken want ben heel erg benieuwd naar alles,
    veel plezier nog daar!

    X

  • 05 December 2011 - 17:54

    Ma:

    Is je Sinterklaas kadootje gearriveerd ?
    Nou we zien dan nog meer foto's.
    Liefs xx

  • 07 December 2011 - 19:17

    Ome Kees:

    Hi Jesper,

    Leuk dat nu ook een kleine Kees is, zo wordt die naam niet zeldzaam.
    Geweldig dat je het couchsurfen hebt ontdekt, geloof me, als je hetzelfde in NL moet terugdoen
    is het waarschijnlijk ook zo..........
    Typische lieden daar : niet rijkelui, maar rijk-en-lui ????

    gr
    Kees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oman, Masqat

Jesper

Actief sinds 30 Sept. 2011
Verslag gelezen: 1809
Totaal aantal bezoekers 119351

Voorgaande reizen:

19 September 2016 - 31 Mei 2017

Around the world 3.0 (English)

19 September 2016 - 31 Mei 2017

Around the world 3.0

18 Mei 2016 - 18 Mei 2017

Around the world 2.0 (English)

24 Januari 2016 - 31 December 2016

Around the world 2.0

10 Oktober 2011 - 24 Juli 2012

Around the World

Landen bezocht: