Cairo, White desert, Luxor, Sharm el Sjeikh - Reisverslag uit Sharm ash Shaykh, Egypte van Jesper Vos - WaarBenJij.nu Cairo, White desert, Luxor, Sharm el Sjeikh - Reisverslag uit Sharm ash Shaykh, Egypte van Jesper Vos - WaarBenJij.nu

Cairo, White desert, Luxor, Sharm el Sjeikh

Door: jesperdevos

Blijf op de hoogte en volg Jesper

22 Oktober 2011 | Egypte, Sharm ash Shaykh

Hey allemaal, what's next, Egypt

Donderdag middag rond vijf uur vertok mijn vliegtuig vanaf London Heatrow naar Cairo International Airport, waar ik om twaalf uur 's nachts voor het eerst in mijn leven voet op Afrikaanse/ Egyptische grond zette. Achter de douane werd ik gelukkig opgewacht door Mohamed (hoe verrassend) die me naar het hostel "Brothers" midden in Downtown Caïro bracht.

De manager, Mohamed (een andere), vertelde me welke plaatsen ik in Egypte absoluut niet mocht missen. Hij was bereid om alles voor me te regelen, ik moest wel direct betalen, omdat ik de dag erna om zeven uur 's ochtends naar de White desert zou vertrekken. Lekker dan, om twee uur 's nachts met een onbekende Caïro in om een paar duizend Egyptische Ponden (ik heb later vernomen dat dit hun maandloon +/- 1000 Pond is) op te nemen. Alles is gelukkig goed verlopen.

In eerste instantie dacht ik dat ik gruwelijk genaaid werd met de afgesproken prijs, dit bleek achteraf allemaal mee te vallen. De eerste vijf volle dagen in Egypte waren perfect geregeld, er stonden mensen klaar met borden met mijn naam erop om me naar de volgende geweldige plek te brengen.

De eerste twee dagen heb ik doorgebracht in de White Desert, wat is dat ongelofelijk gaaf. Slapen in de open lucht, geen Egyptenaren die telkens in je oor lopen te schreeuwen dat je hun spullen moet kopen, niet 24/7 tuteren auto's op straat. Alleen maar stilte en een prachtige zons -ondergang en -opkomst.

De volgende dag ben ik naar de piramiden in Giza gebracht door een chauffeur van het hostel. Na tien minuten hier rondgelopen te hebben werd ik alweer knettergek van die bloedirritante Egyptenaren, dat ik het maar op een negeren heb gezet. Wat me een hoop geld bespaard heeft, (de chauffeur vertelde over iemand die de dag ervoor alleen naar Giza was geweest en 1500 Egyptise Pond (+/- 185 Euro) kon neertikken voor bescherming, van als politie verkleedde mensen).

'S avonds de trein naar Luxor gepakt om hier 's ochtens vroeg aan te komen, de chauffeur die me op stond te wachten bracht me naar het hotel dat voor me geregeld was. Hier kwamen een kwartier later een gids en twee toeristen aan, om Luxor te verkennen. Na ingestapt te zijn werd me verteld dat er nog een vrouw uit het hotel mee moest. Toen de "vrouw" (ze leek een beetje op je vriendin in Duitsland Ron) bij de minibus aankwam, kregen we te horen dat ze toch echt niet bij deze "filty Europeans" in de bus zou stappen. "Don't you know who I am", bleek het een of ander nichtje van Ramses 2 te zijn. Ik hoop niet dat ze er vroeger allemaal zo uitzagen, medelijden...

Prachtige graftombes en tempels gezien in Luxor, waarvan de "Luxor Temple" toch echt veruit de mooiste was.

De vervolgende avond op de nachtbus naar Sharm el Sheikh gestapt, om hier een paar dagen uit te rusten van het hektische Caïro en Luxor. Het is maar goed dat ik nog een aantal dagen in Sharm el Sheikh heb doorgebracht, mijn eerste indruk van Egypte was namelijk dat er alleen maar irritante mensen wonen. Daarnaast zijn sommige plekken op straat nog smeriger dan in Nederland op de vuilnisbelt. Dit is in SeS gelukkig heel anders

Net als in London, heb ik ook in Egypte een opdracht meegeregen, dit maal van mijn grote neefje Frank. Ditmaal geen foto o.i.d. maar iets heel anders, ik moest naar Giza gaan en een beeldje meenemen (ik mocht zelf beslissen voor wie) van een piramide met de Sfynx erbij. In eerste instantie lijkt het een makkelijke opdracht, maar het heeft me veel tijd en afdingskills gekost, (en de eerste Dollars Jelle, was goedkoper ;)). Het spreekt voor zich dat jij het beeldje krijgt Frankie. Oma Nel en Anne-Marieke zullen het voor je meenemen uit Israël.

Op naar Israël dus, het eerste land waar ik me (hopelijk) veilig kan voelen in het verkeer, in Engeland is het na een paar dagen nog steeds super vreemd dat ze daar links rijden, gaat leuk worden in Australië. In Egypte mogen ze dan rechts rijden, maar het zijn (ook in het verkeer) gewoon een stel maniakken. Voor je kijken en doorlopen is daar naast het negeren van de verkopers, tevens hét motto om de straat over te steken.

@ Iedereen in het koude Nederland, in Egypte is het 's avonds ook niet warm, dus jullie hoeven niet jaloers te zijn (+/- 20 graden C ^^).

@ Moeders, ik zal mijn best doen om in Israël jouw opdracht ook met succes af te ronden.

@ Kristel, kom maar op, ik hoef toch geen zwembad te maken, zoals je op Mirjan haar Skype vertelde?

@ Tahnee, hey ;)

Saläm, Jesper

  • 22 Oktober 2011 - 15:22

    Annemarieke:

    Hey broertje!!

    Mooi verhaal weer!! Irritant hè die Egyptenaren, weet precies wat je bedoeld!! Tot over iets meer dan een week!! Zin in! Lust je nog bier of drink je dat niet meer??

    Xx

  • 22 Oktober 2011 - 16:57

    Jelle:

    Je wordt toch elke keer weer spontaan jaloers als je jou stukken leest. Ik maar elke week hetzelfde meemaken, 4 dagen werken 1 dag school en jij maakt elke dag weer iets bijzonders mee! Veel plezier in israel

  • 22 Oktober 2011 - 19:36

    Cees:

    Klinkt allemaal weer erg goed kerel. Ik merk alweer dat jij het allemaal wel vol gaat houden zo lang van huis. Ga zo door en hou ons op de hoogte he! Nog veel plezier man.

  • 23 Oktober 2011 - 10:20

    Pieter:

    eey,

    ziet er goed uit. Als ik de foto's zie moet ik er ook maar een keer naar toe.
    Ben benieuwd hoe Israel is.
    veel plezier nog,

    Groeten

  • 23 Oktober 2011 - 12:50

    Daphne:

    Vet gaaf Jesper!
    Wou dat ik mee was.
    Het klinkt zoooo geweldig.
    Hoop dat je een leuke tijd hebt met je reis. kan niet wachten op nog meer verhalen.

    Liefsx

  • 23 Oktober 2011 - 15:00

    Tru:

    He jesper, toch wel een uitgebreid reisverslag zeg, leuk hoor!
    Ik zit dit te bekijken in de tuin van rik en lau, in het zonnetje...
    Over een weekie zie je bekenden op je reis, zul je zien dat je net een leuke chic ontmoet hebt...
    Veel plezier daar en groetjes van ons allemaal

  • 23 Oktober 2011 - 16:14

    Sjaan:

    Ha Jep,

    Ziet er weer goed uit. Zo te zien/lezen vermaak je je wel. Helaas heb je wel onze cocktailparty gemist. De ere mojitos had je wel lekker gevonden denk!

    Gedraag je, en geniet verder maat!

  • 23 Oktober 2011 - 20:59

    Annemieke:

    Heyyy jesper,

    Ik heb je verhalen zitten lezen. ik ben ook in londen geweest dit jaar, de londen eye vond ik ook tegen vallen en het was nog duur ook!!

    Je foto's van egypte zijn super mooi, ben stiekem beetje jaloers!

    veel plezier nog!!

    xx

  • 24 Oktober 2011 - 07:02

    Willeke:

    Hey Jesper, je bent er maar druk mee met die opdrachten van je familie. Ze houden je ook op afstand nog goed bezig. De foto's uit Egypte zijn best uitnodigend, maar op mijn lijstje zetten. Wij deden het deze vakantie met drie daagjes Duitsland, ook leuk.
    Ad zijn auto is inelkaar gereden door een bus. Hij is er goed uitgekomen gelukkig. The Queen heeft Wijk en Aalburg geopend dus alles loopt hier op rolletjes!
    Groetjes maar weer!

  • 24 Oktober 2011 - 16:04

    San En Eef..:

    Hey Jep!! Zo te zien gaat alles goed met je!! Heerlijk weer zo te zien;) Beetje het oude egypte bekijken, met gevaar voor eigen leven door het verkeer heen lopen. Haha.. :P Maar al die Mohameds die van alles van je willen kun je maar beter negeren ja. Heb je trouwens de waterpijp al gerookt?? W wachten met smart op je nieuwe verhalen Jep. Uitkijken en tot over 10 weekjes he;)!! Groetjes en een dikke kus van ons.

  • 25 Oktober 2011 - 11:44

    Down Under:

    Wat een avonturen! Je hebt alweer zoveel meegemaakt in zo'n korte tijd. Thanks for reminding me about the pool....dat is toch wel een aardig challenging opdracht!

  • 28 Oktober 2011 - 10:40

    Mieke:

    Erg leuk om jou verhalen te lezen. Nou jij vermaak je overal wel zo te lezen en te zien aan de foto's :)
    Veel plezier in Israel ben benieuwd wat je daarvan vind.

  • 29 Oktober 2011 - 08:35

    Ome Kees:

    Hoi Jesper,
    Beetje laat maar Allah (dat is een zeeuws gezegde)
    Mooie foto's en voor dat irritante wordt je nog wel immuun.......
    Je voelt je wel eens een wandelende portemonnaie

    gr Kees, ga morgen weer een stukje lezen

  • 30 Oktober 2011 - 13:01

    Ineke Van Straten :

    Hallo Jesper,

    Hier een berichtje van de (kattenmevrouw??? met de 2 theezakjes)
    Ik was bij je moeder in de theetuin en zij heeft mij je adres gegeven.
    Leuk, nou kan ik je ook een beetje in de gaten houden.
    Mooie foto's heb je gemaakt, het is alsof je zelf ook een beetje met vakantie bent.
    Jesper, veel plezier en een mooie reis.
    gr. Ineke


  • 31 Oktober 2011 - 15:17

    Tahnee:

    hey you, spreek je zo ;)

  • 03 November 2011 - 21:58

    Oom Teus &Tante Co.:

    Hallo Jesper ,Moeder Nel en Annemarieke.
    Leuk om alles weer te kunnen lezen .Het is vandaag de eerste keer dat wij jullie volgen. De verhalen zijn geweldig. We kijken er al weer naar uit dat er weer eens iemand terug komt. Want het is erg stil.Piet red zich helemaal. Ga zo door. We blijven kijken en reageren.Doei///.

  • 04 November 2011 - 14:22

    Leonie:

    jespertie...

    Nou ik herken je verhalen ook hoor! haha en ik ben alleen nog maar in shark el sheik geweest..
    Ik vond de egyptenaren super irritant.. en het verkeer ook mega eng!
    1 keer probeerde een egyptenaar 15 euro te krijgen voor een krant op straat nou ik heb er denk ik een half uur over gedaan voordat we hem kwijt waren echt vreselijk! Ik denk dat ik cairo maar oversla haha..
    Waren de piramides de moeite waard of zeg jij die kan je wel overslaan in je leven?:)
    Nou have fun in israel! Op naar de 'normale landen' haha xx

  • 08 November 2011 - 06:54

    Erik Noorlandt:

    Zag je lopen in Jerusalem.. Riep nog maar je hoorde nix! Goeie tijd hier man!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Egypte, Sharm ash Shaykh

Jesper

Actief sinds 30 Sept. 2011
Verslag gelezen: 844
Totaal aantal bezoekers 119293

Voorgaande reizen:

19 September 2016 - 31 Mei 2017

Around the world 3.0 (English)

19 September 2016 - 31 Mei 2017

Around the world 3.0

18 Mei 2016 - 18 Mei 2017

Around the world 2.0 (English)

24 Januari 2016 - 31 December 2016

Around the world 2.0

10 Oktober 2011 - 24 Juli 2012

Around the World

Landen bezocht: